Spaghetti z cukinii z grillowanym łososiem i pesto z awokado

Spaghetti warzywne wbrew pozorom nie jest zarezerwowane tylko dla potraw restauracyjnych, które robią duże wrażenie za spore pieniądze (zostawione u kelnera) 😉 Nie jest to bowiem, jak mogłoby się wydawać, bardzo pracochłonna sprawa. Wystarczy zaopatrzyć się w obieraczkę do warzyw typu julienne, a zrobienie tego nietypowego spaghetti zajmie nam mniej niż 5 minut! To także prosty sposób by w ciągu dnia zjadać więcej warzyw, a jak wiemy dietetycy zalecają spożywanie ich solidnej porcji, aż 4-5 razy dziennie. Dlatego zwłaszcza wieczorem zamiast jedzenia bardziej kalorycznych, tradycyjnych makaronów zafundujmy sobie „kluski z warzyw”, które mogą być świetnym dodatkiem do ryby lub podstawą zdrowej sałatki wegetariańskiej. Dzięki takiemu rozwiązaniu ograniczymy ilość spożytych kalorii, ale za to zafundujemy sobie dodatkową porcję warzyw bogatych w wiele witamin i składników mineralnych!

Moja propozycja na dziś to zdrowe, witariańskie spaghetti z cukinii podane z pysznym pesto z awokado i grillowanym łososiem. Takie danie sprawdzi się idealnie jako dietetyczny obiad lub jako bogata w zdrowe tłuszcze i białko kolacja. Będąc na diecie odchudzającej (w przypadku kolacji) polecam zamiast 100 g łososia zrobić go o połowę mniej i zrezygnować z mozzarelli 😉

*Przygotowanie tego dania zajmie Wam 10 minut! (Idealna opcja dla zapracowanych).

Spaghetti z cukinii z grillowanym łososiem i pesto z awokado

spaghetti łosoś2

1 porcja: 380 kcal 

27 g białka, 26 g tłuszczu, 15 g węglowodanów

SKŁADNIKI:

  • filet z łososia, 100 g
  • cukinia, 150 g (1/2 dużego warzywa)
  • pomidor, 60 g (1/2 pomidora lub 3 duże pomidorki koktajlowe)
  • pestki dyni, 1 łyżeczka
  • mozzarella light, 20 g
  • suszona papryka w płatkach, 1 łyżeczka
  • kiełki brokułu, 1 mała garść
  • suszona cebulka do smaku (opcjonalnie)

Pesto z awokado:

  • awokado, 50 g (1/4 dużego owocu)
  • czosnek, 1 ząbek
  • bazylia, 1 łyżeczka suszonej lub mała garść świeżej
  • oliwa z oliwek, 1 łyżeczka
  • nieaktywne płatki drożdżowe, 1 łyżeczka (więcej info na ich temat znajdziecie tu)
  • sok z cytryny, 1 łyżeczka
  • szczypta świeżo mielonego pieprzu

 

WYKONANIE:

Pesto z awokado: do miski blendera wrzucamy 1/4 awokado, 1 wyciśnięty ząbek czosnku, bazylię (małą garść świeżej lub 1 łyżeczkę suszonej) oraz 1 łyżeczkę oliwy i nieaktywnych płatków drożdżowych. Całość skrapiamy cytryną i doprawiamy świeżo mielonych pieprzem. Wszystko to miksujemy za pomocą blendera do uzyskania jednolitej, kremowej masy i przykrywamy, aby nie ściemniało.

Za pomocą obieraczki do julienne obieramy cukinię w cienkie paski a’la spaghetti i odstawiamy do lodówki. Pomidorki kroimy w ćwiartki. Filet  łososia dokładnie myjemy i osuszamy ręcznikiem papierowym. Rozgrzewamy patelnie do grillowania (nie musimy jej wcześniej smarować żadnym tłuszczem, gdyż podczas grillowania z łososia wytopi się jego własny tłuszczyk). Rybę oprószamy jedynie świeżo mielonym pieprzem cytrynowym (polecam zwłaszcza ten który nie zawiera ani grama soli!) i ew. odrobiną czosnku granulowanego. Kładziemy ją na bardzo dobrze rozgrzaną patelnię (skórą do góry) i grillujemy przez ok. 3 min. a następnie obracamy i grillujemy kolejne 2 min. Pamiętajcie, że czas grillowania zależy od grubości filetu, ważne aby go nie przesuszyć! 

Wcześniej przygotowane spaghetti z cukinii mieszamy z pesto z awokado, a na wierzch układamy pomidorki koktajlowe razem z drobno pokrojoną mozzarellą light. Całość posypujemy suszoną papryką, cebulką i pestkami dyni. Obok kładziemy grillowanego łososia i dodajemy małą garść kiełków brokułów. Gotowe!

Mimo, że przepis wydaje się dość skomplikowany to gwarantuje Wam, że jego przygotowanie zajmie Wam ok. 10 minut 😉

spaghetti łosoś2

SMACZNEGO!


Obieraczka do julienne pozwoli Wam ograniczyć węglowodany i zwiększyć dzienne spożycie warzyw. Pięć porcji warzyw dzienne wydaje się być dla niektórych dużym wyzwaniem, jednak cukinia, marchewka lub ogórek pokrojone w paski a’la spaghetti to zupełnie inna sprawa. Dzięki temu zamiast jak zwykle sięgać po zwykły makaron z łatwością zwiększycie swoją dzienną porcję warzyw, dostarczając swoimi organizmowi pokaźną dawką witamin i składników mineralnych! Przykład? 100 g cukinii to tylko 13 kcal (!!!), niemal zero tłuszczu, ale za to pokaźne źródło potasu, żelaza i magnezu. Na dodatek zawiera sporo witamin A, C, K, PP i B1 oraz beta karotenu. Mało? Cukinia odkwasza organizm, a dzięki temu, że jest lekkostrawna nie powoduje wzdęć i boleści brzucha. Najlepszą rekomendacją, aby jeść ją garściami jest to, że dietetycy zalecają podawanie cukinii już półrocznym dzieciom!

Dzięki obieraczce do julienne możecie przygotować nie tylko spaghetti z cukinii, ale również z marchewki, ogórka, pasternaku, ugotowanego buraka, etc. Możliwości jest na prawdę bez liku, a wydatek na taką obieraczkę do w porywach 10-20 zł 🙂

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s