Bananowa owsianka z miodem i daktylami

Śniadanie na słodko, które da nam dużo energii na najbliższe kilka godzin. Poranek to idealna pora dnia na jedzenie wszelkiego rodzaju owoców, bakalii oraz produktów zbożowych bogatych w węglowodany. Jedząc te produkty rano dajemy naszemu organizmowi czas na ich spalenie w ciągu dnia, dzięki temu nie zdążą się one odłożyć w tkankę tłuszczową. Klasyczną owsiankę możemy podawać na bardzo wiele sposobów, dzięki temu takie śniadanie szybko nam się nie znudzi. Propozycja na dziś to banany, miód, daktyle i suszone owoce goji.

owsianka logo

SKŁADNIKI:

  • płatki owsiane (ja użyłam błyskawicznych), 30 g
  • mleko (2% tłuszczu), 150 ml
  • miód gryczany, 1 łyżeczka
  • banan, 1 szt.
  • daktyle suszone, 15 g
  • płatki kokosowe lub wiórki kokosowe (1 łyżeczka)
  • suszone jagody goji

WYKONANIE:

Mleko podgrzewamy w garnuszku, dodajemy łyżeczkę miodu. Zalewamy nim płatki owsiane i czekamy kilka minut, aż spęcznieją. Do naszej owsianki dodajemy drobno pokrojone daktyle i kawałki banana. Wsypujemy płatki/wiórki kokosowe i suszone jagody goji. Zdrowe, syte i pyszne śniadanie gotowe! Smacznego!

owsianka


Banany mimo, że są jednym z najbardziej kalorycznych owoców zawierają wiele witamin i składników mineralnych, które są  bogatym źródłem energii dla naszego organizmu. Po ich zjedzeniu dłużej czujemy się syci i nie korci nas, żeby sięgnąć po słodką przekąskę. Zawarty w nich błonnik jest też szczególnie cenny dla osób będących na diecie ponieważ wspomaga trawienie. Banany mogą również świetnie zastąpić masło jeśli najdzie nas ochota na pieczenie ciasta lub innych słodkości (a takie zachcianki często chodzą nam po głowie gdy się odchudzamy). Nie jedzcie ich jednak na kolację, tak duża ilość węglowodanów nie jest dobrym pomysłem na ostatni posiłek. Za to na śniadanie lub lunch sprawdzą się znakomicie!

Reklamy

Pełnoziarniste penne z ciecierzycą

Nie znam nikogo kto nie lubiłby klasycznej pasty z mięsem, szczodrze posypanej żółtym serem. Czy w ogóle istnieje jakaś osoba, która nie lubiłaby włoskiej kuchni? Podczas odchudzania warto jednak przemyśleć jakie składniki wrzucamy do naszego makaronu i poszukać zdrowszych i mniej kalorycznych zamienników. Zamiast białych, wysoko przetworzonych produktów zbożowych sięgnijmy zatem po produkty pełnoziarniste, które zawierają o wiele więcej składników odżywczych. Dlatego dzisiaj proponuję Wam pyszny obiad z makaronem pełnoziarnistym i ciecierzycą w roli głównej!

SKŁADNIKI:

  • pełnoziarnisty makaron penne, 50 g
  • papryka czerwona, papryczka chili, pomidor, cebula, czosnek, 150 g
  • ciecierzyca, 120 g (dla zaoszczędzenia czasu polecam cieciorkę z puszki, która jest już ugotowana i gotowa do jedzenia)
  • zioła: oregano, bazylia, czosnek, suszona cebula, pieprz czarny, papryka ostra

WYKONANIE:

Makaron wrzucamy na wrzącą wodę i gotujemy na wolnym ogniu od 8 do 10 min, od czasu do czasu mieszając. Gotowy makaron odsączamy, a wodę pozostałą z gotowania możemy użyć do zagęszczenia sosu (to dzięki skrobi, którą „oddał” makaron)

Na rozgrzaną patelnie beztłuszczową wrzucamy drobno pokrojoną cebulę i wyciśnięty czosnek. Kiedy się zarumienią dodajemy paprykę i papryczkę chili. Następnie dokładamy drobno pokrojone pomidory i zioła. Dorzucamy ciecierzycę, a kiedy się zarumieni dodajemy makaron. Smażymy jeszcze 2-3 min, żeby wszystkie smaki się połączyły. Gotowe danie możemy posypać kawałkami sera mozzarella light (jako zdrowszy zamiennik dla żółtego sera).

penne

SMACZNEGO!


Ciecierzyca (cieciorka, groch włoski) to bogate źródło białka. Zawarty w niej błonnik powoduje, że po posiłku dłużej czujemy się najedzeni i nie korci nas by sięgnąć po jakąś przekąskę. Ze względu na zawartość wielu składników odżywczych ta roślina strączkowa może być dobrym zamiennikiem mięsa dla osób będących na diecie wegetariańskiej. Ciecierzycę możemy wykorzystać na wiele sposobów od hummusa czyli pasty robionej właśnie z cieciorki , przez różnego typu kotlety, itd.

Serowe placuszki z owocowym kremem

Serowe placuszki bez mąki i cukru to idealny pomysł na dietetyczne drugie śniadanie lub słodki deser. A na dodatek są bardzo proste w przygotowaniu! Jako dodatek proponuję krem z owoców który sprawdzi się zarówno jako polewa do naszych placków jak i orzeźwiający koktajl. Zatem do dzieła!

placuszek

SKŁADNIKI:

(proporcje na ok. 5 małych placuszków)

  • ser biały chudy, 80 g
  • jajko, 1 szt.
  • otręby granulowane z żurawiną, 20 g (możecie też użyć zwykłych otrębów lub płatków owsianych)
  • mleko, 2-3 łyżki

Krem owocowy: 

  • awokado, 1 szt.
  • banan, 1 szt.
  • kiwi, 1 szt.
  • truskawki, 3 szt.
  • otręby granulowane, 2 łyżki
  • jogurt naturalny, 50 g
  • miód gryczany, 1 łyżeczka

WYKONANIE:

Ser ucieramy z całym jajkiem, a następnie dodajemy stopniowo otręby i mleko. Placki smażymy bez tłuszczu po ok. 2 min z każdej strony (gotowe powinny mieć złocistobrązowy kolor).

Przygotowanie kremu jest banalnie proste, miksujemy wszystkie składniki i gotowe! Gotowym kremem możemy polać nasze placki lub dodać więcej jogurtu i mamy pyszny, orzeźwiający koktajl.

Smacznego!

Ciasteczka à la „Pieguski”

Każdy z nas, zwłaszcza będąc na diecie, ma ochotę na coś słodkiego. Nie musimy jednak od razu rzucać się na czekoladę! Oto moja propozycje na zdrowe ciastka z kaszy jaglanej, które świetnie nadają się np. jako słodka przekąska do kawy. A przy tym są świetnym, dietetycznym substytutem moich ukochanych „Piegusków”!

Ciasteczka à la „Pieguski”

ciasteczko

SKŁADNIKI:

  • kasza jaglana, 30 g
  • otręby granulowane, 30 g
  • ser biały chudy, 70 g
  • jajko, 1 szt.
  • pasta sezamowa (tahini), 1 łyżka
  • naturalne kakao, 1 łyżka
  • daktyle suszone, 30 g

WYKONANIE:

Kaszę jaglaną płuczemy i wrzucamy do wrzącej wody, gotujemy ok. 20 min. W misce ucieramy żółtko, otręby, ser biały, pastę sezamową i kakao. Białko ubijamy na sztywno i dodajemy do masy. Daktyle zalewamy gorącą wodą i odstawiamy na pół godziny, aż zmiękną a następnie miksujemy i dodajemy do masy ciasteczkowej. Piekarnik nagrzewamy do 180 stopni i pieczemy ok. 20-25 min. Gotowe ciasteczka świetnie smakują z musami owocowymi (u mnie truskawkowy z żelatyną), jogurtem, etc. Do masy możemy też dodać np. ulubione orzechy, jagody goji, wiórki kokosowe. Ogranicza nas tylko nasza wyobraźnia!


Kasza jaglana to jedna z najstarszych i zarazem najzdrowszych kasz. Zawiera bardzo dużo łatwo przyswajalnego białka. Ponadto jest lekkostrawna i nie uczula (nie zawiera glutenu). Dobra wiadomość dla wszystkich osób często łapiących katar – kasza jaglana ma właściwości antywirusowe więc spożywana regularnie zmniejsza ryzyko zachorowań 😉 Za to wszystkie osoby dbające o urodę (czyli w zasadzie wszystkie kobiety :D) ucieszy fakt, że zawarta w kaszy krzemionka ma korzystny wpływ na nasze włosy, skórę i paznokcie. Po kaszę jaglaną powinni też sięgać studenci (zwłaszcza w czasie sesji), gdyż wspomaga naszą pamięć i koncentrację 😉

Słodkie naleśniki bez mąki!

Kto z nas nie lubi naleśników? Będąc na diecie wiele razy miałam ochotę po nie sięgnąć, ale zawsze kojarzyły mi się z dużą ilością mąki i cukru. Na szczęście nic straconego, bo oba składniki można spokojnie zastąpić zdrowszymi zamiennikami np. otrębami lub płatkami owsianymi, miodem. Tym razem jednak do naleśników wykorzystałam odżywkę białkową. Mimo, że brzmi to jak gadżet z szafki kulturysty jest ona naprawdę przydatna w życiu i z powodzeniem zastępuje np. cukier. Moja wariacja na temat naleśników to białkowe placuszki z białym serem i musem z kiwi.

naleśnik

Składniki:

(na jedną porcję – 2 naleśniki)

  • jajko, 1 szt.
  • jogurt naturalny, 1 łyżeczka
  • odżywka białkowa, 10 g (ja użyłam smaku karmelowego)
  • ser biały chudy, 100 g
  • płatki migdałów, suszone jagody goji

mus

Mus z kiwi:

  • kiwi, 1 szt.
  • jogurt naturalny, 1 łyżka
  • miód gryczany, 1 łyżeczka
  • sok z połowy limonki

Wykonanie:

Oddzielamy żółtko od białka. Żółtko ucieramy z łyżeczką jogurtu i odżywką białkową. Białko ubijamy na sztywno i dodajemy do masy. Rozgrzewamy mocno patelnie beztłuszczową i wylewamy masę naleśnikową. Smażymy na bardzo małym ogniu pod przykryciem (ok. 2 min z każdej strony). Mus: kiwi, jogurt i miód miksujemy. Na gotowe naleśniki nakładamy biały ser i polewamy musem z kiwi. Posypujemy płatkami migdałów i suszonymi jagodami goji.


Czytaj dalej

Dietetyczny biszkopt z musem truskawkowym!

Dietetyczny biszkopt (bez mąki!) dla każdego kto lubi pochrupać coś słodkiego z samego rana. Poranek to najlepsza pora na jedzenie owoców (w przeciwieństwie do wieczora kiedy to cukier zawarty w owocach odkłada się bezpośrednio w tkankę tłuszczową). Dlatego do naszego biszkoptowego placka proponuję mus truskawkowy i jogurtową a’la „panna cotta” z kakao.

biszkopt3

SKŁADNIKI: 

Biszkopt

  • otręby granulowane, 30 g
  • orzechy włoskie, 20 g
  • jajko, 1 szt.
  • proszek do pieczenia, 0,5 łyżeczki

Dodatki:

  • truskawki, 100 g
  • miód gryczany, 1 łyżeczka
  • mięta, cynamon do smaku
  • jogurt naturalny, 100 g
  • naturalne kakao, 1 łyżeczka
  • żelatyna, 0,5 łyżeczki

WYKONANIE:

Biszkopt: Oddzielamy żółtko od białka. Do otrębów i zmielonych orzechów dodajemy proszek do pieczenia i ucieramy z żółtkiem. Białko ubijamy na sztywno. Delikatnie mieszamy z masą. Piekarnik nagrzewamy do 180 stopni. Masę biszkoptową wykładamy na blachę wyłożoną papierem do pieczenia. Pieczemy ok. 15-20 min.

Żelatynę rozpuszczamy w 50 ml wrzącej wody, dokładnie mieszamy i odstawiamy do wystudzenia. Do jogurtu dodajemy kakao i miksujemy aby go napowietrzyć. Wlewamy przestudzoną żelatynę i dokładnie mieszamy. Całość wkładamy na godzinę do zamrażalnika, aby masa stężała.

Mus truskawkowy: Truskawki, miód i zioła blendujemy i już!

Na biszkopt wykładamy stężały jogurt i całość polewamy musem truskawkowym! Smacznego!

biszkopt4


Czytaj dalej

Najważniejsza jest waga… kuchenna!

Kiedy zaczynamy dietę oczywiście wszystko kręci się wokół wagi. Zdziwi się jednak ten, kto sądzi, że chodzi o nasze nadprogramowe kilogramy. W przypadku diety ułożonej dla nas przez dietetyka, bardzo ważną rolę odgrywa gramatura naszych posiłków. Przestrzeganie odpowiednich porcji jest niezwykle ważne dla uzyskania upragnionych efektów, czyli zrzucania kilogramów. Oczywiście ktoś może powiedzieć, że jaką różnicę robi nam 5, 10 czy 15 g w tą czy w tamtą, przecież to takie niewielkie ilości więc przygotowując posiłki możemy zaufać naszemu oku. Ok, ale wtedy nie jesteśmy już na diecie, a po prostu odżywiamy się zdrowo. To bardzo duża różnica. Sama na początku odchudzania byłam zdziwiona, że to co wydawało mi się, że waży 100 g okazywało się ważyć o 50 g więcej lub mniej. Takie wahania w gramaturze, w całodniowym bilansie spożywanych posiłków, może skutkować dużymi odchyleniami od przykazanej nam diety, a w efekcie spowoduje brak postępów w odchudzaniu. Waga kuchenna jest więc pierwszym i niezbędnym zakupem dla każdego kto odchudza się według diety wyznaczonej przez specjalistów. Nic na oko, przykro mi. Niemniej jednak, obecnie wybór gadżetów kuchennych jest tak ogromny, że niezależnie od naszego budżetu możemy znaleźć nie tylko funkcjonalny, ale również piękny produkt.

Jaka waga będzie dla nas idealna?

Waga elektroniczna, w przeciwieństwie do wagi tradycyjnej, gwarantuje nam bardzo dokładny wynik (do 1 g), podczas gdy w przypadku wagi mechanicznej dokładność pomiaru wynosi około 20 g. Bardzo ważną funkcją, na którą powinniśmy zwrócić szczególną uwagę, jest możliwość tarowania. Pozwala ona na pokazanie ciężaru samego produktu, bez wagi pojemnika w którym się znajduje. Istotne jest również, by waga dysponowała różnymi jednostkami wagowymi tj. gramami, mililitrami, etc. Ułatwi nam to zadanie. Dla fanów zaawansowanych funkcji miłą niespodzianką będzie fakt, że niektóre wagi, oprócz swojej podstawowej funkcji, czyli pokazywania wagi produktu, wyświetlą również dodatkowe parametry takie jak zawartość węglowodanów, białek, tłuszczy, a także wartość kaloryczną określonych pokarmów. Natomiast wskaźnik zużycia baterii pozwoli nam uniknąć nieprzyjemnej niespodzianki, czyli rozładowania się urządzenia (zapewne w najmniej dogodnym momencie).

Oto moje propozycje w trzech wariantach cenowych:

waga4Waga kuchenna SENCOR SKS 5027TQ

Osobiście uważam, że jest to jedna z najładniejszych wag kuchennych na rynku, a przy tym w naprawdę rozsądnej cenie. Sama jestem szczęśliwą posiadaczką modelu w kolorze niebieskim (lub jak nazywa go producent – turkusowym). Oczywiście w ofercie znajdziemy również inne odcienie, każdy więc bez trudu dopasuje wagę do kolorystyki swojej kuchni (a założę się, że zwłaszcza dla Pań jest to bardzo istotne). Maksymalne obciążenie do 5 kg w zupełności wystarcza i jeszcze nigdy nie zdarzyło mi się odkryć jak działa wskaźnik przekroczenia obciążenia (w który podobno waga jest wyposażona). Niezwykle ważną dla nas funkcją jest dokładność pomiaru, który w tym przypadku wynosi 1 g. Można więc zaufać, że to co widzimy na wyświetlaczu nie jest wzięte z kosmosu. Obsługa wagi jest bardzo łatwa i nawet humaniści bez trudu opanują jej działanie. Kolejną istotną funkcją jest tarowanie, zwłaszcza, że waga nie jest wyposażona w specjalną, wbudowaną misę. Wystarczy wykorzystać dowolną miskę, szklankę lub inne kuchenne naczynie i dzięki funkcji tarowania będziemy mogli zważyć tylko jego zawartość (nie muszę chyba mówić jak bardzo jest to potrzebne przy ważeniu sypkich produktów takich jak kasze, płatki czy przyprawy). Co ważne, waga ta nie ogranicza się tylko do podawania wyniku w gramach, do dyspozycji mamy też inne jednostki np. mililitry.

Szczegółowe dane techniczne:

Typ wagi: elektroniczna
Maksymalne obciążenie: 5 kg
Dokładność pomiaru: 1 g
Jednostki wagowe: gram, gramy, ml
Wskaźnik przekroczenia obciążenia: tak
Funkcje dodatkowe: automatyczne wyłączenie, dotykowe sterowanie, funkcja tarowania, funkcja ważenia w seriach, szklana powierzchnia, wskaźnik rozładowania baterii, wyświetlacz LCD
Zasilanie: bateria litowa CR 2032
Cena: ok. 50 zł

waga zelmer

Waga kuchenna ZELMER KS1400 (ZKS14500)

Moim zdaniem, największym atutem tego produktu jest to, że jest to urządzenie 2 w 1 – waga kuchenna oraz kubek z miarką. Dzięki temu, bez trudu zważymy również produkty płynne. Kubek jest odłączany, a więc łatwo utrzymamy go w czystości (nadaje się do mycia w zmywarce). Urządzenie wyposażone jest również w duży ekran LCD (plus dla krótkowidzów takich jak ja).

Szczegółowe dane techniczne:

Typ wagi: elektroniczna
Maksymalne obciążenie: 3 kg
Dokładność pomiaru: 1 g
Pojemność misy: 1,2 litra
Jednostki wagowe: funty, gramy, ml, uncje
Wskaźnik przekroczenia obciążenia: tak
Kolor:  czarny
Funkcje dodatkowe: automatyczne wyłączenie, funkcja tarowania, wyświetlacz LCD
Cena:  ok. 70 zł

waga sencor

Waga kuchenna SENCOR SKS 6000

Powracamy do marki SENCOR jednak tym razem możliwości, które oferuje to urządzenie mogą nas przyprawić o zawrót głowy. Zacznijmy od tego, że waga oprócz swojej podstawowej funkcji, wyświetla również zawartość kalorii, sodu, białka, tłuszczu, węglowodanów, cholesterolu i błonnika w produkcie na podstawie 999 zaprogramowanych kodów produktów. Kolejną funkcją jest możliwość wyświetlenia całkowitego spożycia poszczególnych składników odżywczych w: pojedynczych produktach i daniach, w dziennej diecie, w tygodniowej diecie. Szacun. Te dodatkowe opcje przydadzą się zwłaszcza osobom, które muszą dokładnie kontrolować to, co znajduje się w spożywanych przez nich produktach czyli np. dla osób cierpiących na choroby serca i nerek, diabetyków, osób o podwyższonym cholesterolu lub chorujących na nadciśnienie. Waga jest przy tym bardzo cienka (17 mm) i lekka (0,55 kg).

Szczegółowe dane techniczne:

Typ wagi: Tak
Maksymalne obciążenia: 5 kg
Dokładność pomiaru: 1 g
Jednostki wagowe: gram, gramy, ml
Wskaźnik przekroczenia obciążenia: tak
Kolor: biały
Funkcje dodatkowe: automatyczne wyłączenie, funkcja tarowania, funkcja ważenia w seriach, pomiar cholesterolu, pomiar kilokalorii, pomiar sodu, pomiar węglowodanów , pomiar zawartości białka, pomiar zawartości błonnika, pomiar zawartości tłuszczu, sterowanie dotykowe, szklana powierzchnia, wskaźnik rozładowania baterii, wyświetlacz LCD
Zasilanie:  bateria litowa CR 2032
Cena: ok. 100 zł (Całkiem rozsądna cena jak na tyle dodatkowych funkcji, prawda?)

A oto bonus:

waga kieszonkowa

.Waga kieszonkowa EKS Pocket

Idealna na wyjazdy, kiedy każdy centymetr wolnego miejsca w walizce jest na wagę złota! Ma wszystkie podstawowe funkcje (łącznie z tarowaniem) oraz ekran LCD. Może nie odważymy na niej obiadu dla czteroosobowej rodziny, ale do zważenia np. bakalii, orzechów, owoców, etc będzie w sam raz. Ja jestem zachwycona i coś czuję, że już niedługo ta waga zagości w mojej kieszeni!

Szczegółowe dane techniczne:

Zakres ważenia: do 500 g
Dokładność ważenia: do 0,1 g
Jednostki wagi: g, oz, gn, ct
Niewielkie wymiary: 12 x 6,2 x 2 cm
Dodatkowe funkcje: automatyczna kalibracja, tarowanie, automatyczny wyłącznik (po 30 s nieużywania), przezroczysta plastikowa klapka zabezpieczająca wagę gdy jest nieużywana, przejrzysty, podświetlany na niebiesko wyświetlacz ciekłokrystaliczny LCD
Wymiary wyświetlacza: 35 x 14 [mm]
Ilość cyfr wyświetlacza:  5
Zasilanie:  2 x baterie paluszki AAA (niezałączone)
Cena:  ok. 25 zł

Niezależnie od tego jaki model wybierzecie, pamiętajcie, że waga kuchenna to podstawa! A im bardziej podoba nam się jej „dizajn”, tym przyjemniejsze będzie dla nas codzienne przygotowywanie posiłków.

A na oko to chłop w szpitalu umarł.